CKV


Cultuur- en kunstvaardigheden

In ons kunst- en cultuuronderwijs laten we de opdrachten aansluiten bij jullie eigen belevingswereld. Leerlingen maken kennis met allerlei kunstvormen. De resultaten delen we graag met elkaar. Beeldende opdrachten worden tentoongesteld, dans- en muziekvoorstellingen zijn te zien op de cultuuravond en met kerst genieten we elk jaar van een mooie toneeluitvoering. Op Broekland zul je ervaren waarvoor je kunst en cultuur nodig hebt in je dagelijks leven. Elkaars werk respecteren en accepteren is daarbij belangrijk!

Rijksmuseum Amsterdam

Voor het vak CKV Beeldend is klas TL3B naar het Rijksmuseum te Amsterdam geweest. Ze hebben hier een rondleiding en een workshop gekregen. Centraal stond welke technieken gebruikten 17de-eeuwse meesterschilders om eten er heerlijk uit te laten zien? In het museum vonden de leerlingen dit uit, door goed te kijken naar de beroemde stillevens uit de Gouden Eeuw. Wie oplet, ziet overal citroenen. Waar kwamen die eigenlijk vandaan? In het Atelier van de Teekenschool schilderen leerlingen met zelfgemaakte verf een citroen.

Citroen van toen.

Art Event

Leerlingen van diverse locaties van LVO-Parkstad en SVO|PL hebben op dinsdag 14 maart bij Schunck* de expositie van Parkstad Limburg Prijs bezocht. Dit ter voorbereiding en inspiratie van het Art Event op vrijdag 24 maart.

Maar liefst 44 leerlingen van zeven vo-scholen (SVO|PL en LVO) in Parkstad namen op vrijdag 24 maart deel aan het gezamenlijke ART Event. Dat vond plaats op een unieke locatie: Zeezicht aan de Schelsberg in Heerlerheide.

Twee grote hallen in festivalsfeer en 1200 m2 buitenterrein met open tenten stonden de creatieve en getalenteerde leerlingen en 4 kunstenaars (James Jetlag, Veronique de Jong, Tim Scheffer en Erik Habets) een hele dag ter beschikking. Leerlingen ontwierpen, creëerden en maakten in allerlei groepen en soms solo prachtige kunstwerken. Tijdens de gezamenlijke lunch werden nieuwe vriendschappen gesloten. Van Broekland hebben 16 leerlingen uit diverse leerjaren deelgenomen aan dit event om hun excellente talent in de kunstvakken verder te ontwikkelen.

De kunstwerken zijn naar het gemeentehuis van Heerlen gebracht en worden daar geëxposeerd tot en met vrijdag 7 april. Op donderdag 31 maart werd om 14.oo uur door de wethouders Braeken en Clemens de expositie officieel geopend, waarna de kunstwerken elke werkdag te bewonderen zijn van 8.30 uur – 17.00 uur (m.u.v. dinsdagochtend) via de ingang aan het Raadhuisplein.

Foto’s van dit event kun je vinden op de Facebookpagina: https://www.facebook.com/podiumparkstadlab, de website: www.show-your-talent.nl en de broeklandsite.

Praktijkproject VVN 2016 - 2017

Onlangs werkten alle leerlingen van B2 hard aan de campagne voor fietsverlichting waar zoals elk jaar een wedstrijd aan verbonden is, georganiseerd door ROVL.
Tijdens de lessen werd er creatief nagedacht over hoe zij de boodschap in een poster door konden geven dat het gebruiken van fietsverlichting heel belangrijk is.
Uit elke klas werden de twee mooiste posters en filmpjes uitgezocht. Deze posters en de filmpjes zijn naar ROVL opgestuurd.
OP 9 januari kregen we bezoek van Veilig Verkeer Nederland  die bekend kwamen maken dat een filmpje uit 2E en een poster uit 2A genomineerd zijn voor de finale. De finale vindt plaats in Roermond waar alle genomineerde de einduitslag te horen krijgen. Dit wordt een spannende aangelegenheid, want wie wilt er nu niet als winnaar uit de bus komen?!

Klik hier voor het genomineerde filmpje.

Klik op de genomineerde poster om alle ingestuurde werken van dit jaar te bekijken.

Toppers van de Gouden Eeuw

Als school hadden we de unieke kans om met CKV leerlingen naar Amsterdam te gaan om de tentoonstelling Toppers van de Gouden Eeuw in het Rijksmuseum te bezichtigen.

Bij deze tentoonstelling kregen de leerlingen een rondleiding. Tijdens deze rondleiding kwamen de leerlingen erachter waarom de Gouden Eeuw in Nederland zo bijzonder was. Zij maakte kennis met de Nachtwacht en andere topstukken uit de 17de eeuwse collectie. Door het maken van actieve opdrachten dachten de leerlingen na over de betekenis van toen voor nu.

Aansluitend was er voor de leerlingen nog een bezoek aan het Anne Frank huis gepland. Hier werd het de leerlingen duidelijk hoe Het Amsterdam van Anne Frank eruit gezien  moest hebben. Het achterhuis, het dagboek, vele films en foto’s waren hier te bewonderen.

Het was een actieve dag die in het teken stond van Nederlandse kunst, cultuur en geschiedenis.

Kunst-  en cultuurdag

Tijdens de feestweek die gehouden werd in het kader van het 40-jarig bestaan van Broekland, was er voor TL3 en TL4 op dinsdag een kunst- en cultuurdag in Heerlen georganiseerd. Leerlingen verzamelden zich bij Schunck* om vervolgens aan twee workshops deel te nemen. Er waren verschillende dansworkshops, zoals Street Dance, Breakdance en Urban Jazz. Voor de muzikale leerling was er de workshop Hit It.

Elke klas nam  verder deel aan de mural-speurtocht door Heerlen. De kunstenaar Pablo Delgado staat bekend om zijn miniatuur paste-up scènes. In Heerlen heeft hij schilderijen van de Hollandse meesters herschikt in een nieuwe compositie. De leerlingen kregen de opdracht om twintig paste-up scènes te vinden en te fotograferen.

In het Cultuurhuis te Heerlen kregen de leerlingen een voorstelling te zien van de theatergroep Enge Buren. Ze hadden een selectie gemaakt uit hun repertoire. Het was een hilarisch muzikaal programma vol verdraaide meezingers, persiflages, karikaturen en onverwachte grappen en grollen.

Op woensdag waren B1 en B2 aan de beurt, voor deze leerlingen heeft de kunst- en cultuurdag op school plaatsgevonden. Ze kregen de film The Jungle Book te zien en de Vuilnismannen verzorgden op de bühne in de aula de voorstelling Trommelen op rommel.

Er waren ook twee kunstenaars aanwezig die actief met de leerlingen aan de slag gingen. B1-leerlingen maakten gezamenlijk een flitsende Lingo lamp: een lamp met positieve emoties en woorden. Nederlandse leerlingen zijn de gelukkigste ter wereld. Hoe denken ze hier zelf over?
Ieder woord wordt sprongsgewijs verlicht.

De leerlingen van B2 werkten aan het kunstwerk van POP tot VLINDER. Dit staat symbool voor de leerling die nieuw op  Broekland binnenkomt en na vier jaar als vlinder met het diploma de school verlaat. Het frame was gemaakt door de kunstenaar en de leerlingen hebben dit ingevuld en afgetimmerd met gerecycled hout en plastic.

Klik hier voor de foto's van B1 en B2.

Klik hier voor de foto's van TL3 en TL4

The English experience

Een vakoverstijgend project van Engels, verzorging, economie en de beeldende vakken. Het was een geslaagde avond waarbij de leerlingen op het podium stonden om een presentatie in het Engels te houden. Het publiek bestond uit docenten, leerlingen en de ouders van de leerlingen.

Bij de beeldende vakken hebben de leerlingen kennisgemaakt met de Engelse kunstenaar Damien Hirst. Damien Hirst (Bristol, 7 juni 1965) is een van 's werelds bekendste levende hedendaagse kunstenaars. Hij behoort tot de groep Young British Artists (YBA) en zijn doorbraak had hij in 1988 met een tentoonstelling genaamd Freeze (bevroren) in een leegstaand Londens havenpand.

Hirst onderzoekt het thema van de dood in zijn werken. "I am aware of mental contradictions in everything, like: I am going to die and I want to live forever. I can't escape the fact and I can't let go of the desire."

klik hier om de foto's te bekijken

"De Bokkeriejers " in Pöt

In Puth was er de voorstelling van De Bokkeriejers van toneel Puth te zien. Mevrouw Theelen heeft de voorstelling bezocht, want Lynn en Isabelle Jennes uit haar mentorklas speelden mee in dit bijzondere stuk. Een toneelvoorstelling in het Limburgs dialect op een pittoreske, historische locatie in Puth. Armoede en ellende dreven de Bokkerijders tot het begaan van hun gruweldaden. Maar was de rechtszaak wel zo eerlijk? Of moesten ook onschuldigen hangen? 

Klik hier voor de foto's

La Bohème

Isabelle Jennes uit 2E speelt een rol in de Italiaanse operaklassieker La Bohème. In de les heeft ze de leerlingen van haar klas verteld waar deze opera over gaat. Toen de voorstelling in het openluchttheater te Valkenburg te zien was, zijn leerlingen en docenten de opera gaan bekijken. 

Opera Zuid brengt deze klassieker op de planken om hun 25-jarig jubileum te vieren. Deze opera vertelt het verhaal van arme Parijse artistiekelingen die zich verliezen in de kunst en de liefde.

De dichter Rodolfo, de schilder Marcello, de filosoof Colline en de musicus Schaunard leiden een bohemienbestaan. Samen wonen ze op een zolderkamer. Ook zijn ze regelmatig te vinden in hun stamkroeg, café Momus.
Op een avond ontmoet Rodolfo een buurmeisje, het naaistertje Mimì. Het is liefde op het eerste gezicht. Helaas is hun geluk van korte duur. Mimì is ongeneeslijk ziek en Rodolfo kan de zorg die ze nodig heeft niet betalen. Daarom moet ze van Rodolfo op zoek naar een rijke man. Ook de hartstochtelijke verhouding van de schilder Marcello en zijn Musetta strandt; die bleek niet bestand tegen haar geflirt en zijn jaloezie. Enkele maanden nadat beide stellen uit elkaar zijn gegaan, brengt Musetta de doodzieke Mimì naar de zolderkamer. Omringd door haar vrienden, sterft ze in de armen van haar grote liefde.

Klik hier voor de foto's.

Klik op de poster om een filmfragment van de opera te bekijken.

Cultuuravond 2016

Er zitten veel leerlingen met diverse talenten op Broekland. De een kan goed zingen, de ander kan goed dansen en weer een ander kan goed tekenen, schilderen of misschien wel toneelspelen. Leerlingen kunnen één maal per jaar hun talent aan elkaar laten zien tijdens de cultuuravond. Een jaarlijks terugkerende activiteit georganiseerd door de kunst- en cultuursectie. Dit jaar was het de tiende editie met een ongekend aanbod aan zangtalent!

Klik hier voor de foto's van de cultuuravond.

Praktijkproject VVN 2015 - 2016

De genomineerde poster is gemaakt door Isabelle Jennes en Linn Dobbelsteijn het genomineerde filmpje is gemaakt door Roan Otten en Luciano Orru. De poster heeft de 3de prijs in de wacht gesleept € 250,- en het filmpje haalde een 4de plaats €125,- Met dit geldbedrag kunnen de leerlingen samen met de klas een leuk uitje gaan ondernemen.

Klik op de genomineerde poster om alle ingestuurde werken van dit jaar te bekijken.

Wil je ook het het resultaat van het filmpje zien? Klik dan hier.

Architocht

De leerlingen van TL3 die niet mee zijn gegaan naar Barcelona, zijn in Heerlen aan de slag gegaan met de Architocht, gemaakt door Schunck*. Leerlingen zijn bij deze architectuurtocht zelfstandig met een vragenlijst op pad gegaan in het centrum van Heerlen. Tijdens de tocht werden tekeningen geschetst, vragen beantwoord en verschillende foto’s gemaakt. Met het groepje zal naderhand nog een presentatie worden voorbereid. 

Dit maal was er bij Schunck* een kunstwerk te zien dat de aandacht van de leerling ontzettend trok. Namelijk en doolhof gemaakt van tape, waar je met drie personen tegelijkertijd in kon. Het kunstwerk is gemaakt om ons na te laten denken over hoeveel plastic wij als mensen eigenlijk gebruiken.

Muziekvoorstelling: Slagerij van Kampen

Parkstad Limburg Theaters, 24 oktober 2015. De eerste groep leerlingen is naar het theater geweest om de muziekvoorstelling van Slagerij van Kampen bij te wonen. 

Slagerij van Kampen - Beats 'Brass - wordt in deze show vergezeld door een geweldige blazerssectie. Drums, percussie, toetsen en blazers: het ritme krijgt een tweede gezicht!

Dansvoorstelling: Smart

Parkstad Limburg Theaters, 5 november 2015. Smart, de dansvoorstelling voor leerlingen uit TL3, is de eerste dansvoorstelling waarbij je je mobiele telefoon gebruikt. Een uitdagend event tussen dansers en publiek. Tijdens Smart word je als publiek uitgedaagd om met je mobiele telefoon te reageren, met je selfies en favoriete beelden, die op het toneel geprojecteerd worden.

Schoolvoorstelling Roet "Respect"

Een voorstelling gezien door B1 over het meest besproken woord van deze tijd RESPECT.

In de voorstelling staan sociale media, pesten, grensoverschrijdend gedrag en groepsdruk centraal.
Tijdens de scenes Respect Effect, zien we hoe het niet hoort en hoe het wel kan. Ook maken we kennis met het format 'Echte pubers hebben Respect' en komen fragmenten uit de actualiteit voorbij. Doorlopend is er een verhaallijn waarbij een gebeurtenis op Facebook in de realiteit volledig uit de hand loopt.
De voorstelling is een keiharde confrontatie met de online en offline werkelijkheid.

Op een eigentijdse manier kweekt ROET bewustzijn en zet jongeren aan tot nadenken over de effecten van hun eigen handelen. 

Schoolvoorstelling  De Vuilnismannen "Beats van de straat".

Tijdens de interactieve voorstelling ‘Beats van de Straat’ werden de leerlingen van B2 getrakteerd op een live demonstratie ‘trommelen op rommel’ van het hoogste niveau! De Vuilnismannen Sjakie, Harrie en Henk demonstreren op spectaculaire wijze hoe zij de kunst van het trommelen op rommelen hebben ontdekt en zich hierin tot in de puntjes hebben gespecialiseerd. Bezems worden volwaardige instrumenten, kliko’s komen tot leven en emmers vliegen door de lucht. Maar niet alleen De Vuilnismannen zijn aan het woord. Ook de leerlingen werden actief betrokken in de muzikale wereld van De Vuilnismannen waarbij sommigen zelfs het podium betraden! Het was een spectaculaire en creatieve voorstelling waarna afval nooit meer zomaar afval zal zijn.

Expositie Mies van der Rohe

CKV leerlingen zijn in Schunck* naar de expositie van de architect Mies van der Rohe geweest. De vragen van de kijkwijzer moesten voor het eerst gemaakt worden via een device. Een nieuwe ontwikkeling van Schunck* in samenwerking met Kunst uit het vuistje.

Door het maken van de kijkwijzer kwamen de leerlingen meer te weten over Mies van der Rohe, de kunsstroming modernisme en welke modernistische gebouwen er in Heerlen zijn.  Maar men hoopt vooral de leerlingen te kunnen overtuigen, waarom het belangrijk is dat we deze gebouwen behouden voor de toekomst. Het is immers ons erfgoed

Deel dit bericht