Thema-avond voor ouders, docenten en belangstellenden


Op  dinsdag 11 december wordt er in samenwerking met de ouderraad en de leerlingbegeleiding van Broekland voor de 11e keer een thema-avond voor ouders, docenten en belangstellenden georganiseerd.

Programma

Het programma van de Thema-avond ziet als volgt uit:

19:00 uur – 19:05 uur               Opening door dhr. B. Pelt

19:05 uur – 20.00 uur                Keuze workshop 1

20.00 uur – 20:15 uur                Pauze: koffie/ fris

20:15 uur – 21.15 uur                Keuze workshop 2

21:15 uur – 21:30 uur               Nazit voor wie nog wat wil napraten

U kunt uit het aanbod van de volgende 4 thema’s kiezen:

1. Het puberbrein, help mijn puber is gek!

Jo Vandermeulen, neuropsycholoog

Waarom gedraagt een puber zich toch anders? Hoe moet u ermee omgaan en wat moet u niet doen? Is het nu zo abnormaal hoe hij/zij zich gedraagt? Komt alles wel goed?

Wat speelt zich in het brein allemaal af? Je kunt een puber niet behandelen als een volwassene.

2. Uw kind & Social Media

Lei Seuren. Hij heeft 35 jaar ervaring bij de politie, waarvan 25 jaar als zedenrechercheur. Daarnaast geeft zijn adviesbureau al 9 jaar voorlichtingen op allerlei gebied waaronder de moderne media.

Onze kinderen groeien op in een digitaal tijdperk vol met nieuwe mogelijkheden. Via het internet ligt de wereld letterlijk aan hun voeten. Facebook, Snapchat, Viber en nog veel meer applicaties/websites zijn vaak ‘dagelijkse kost’. Internet biedt prachtige nieuwe mogelijkheden en kennis is met één druk op de knop onder handbereik. Niet alleen via een PC, laptop of tablet, maar ook met hun mobiele telefoon. Deze moderne media heeft echter ook een keerzijde met eventuele gevaren die op de loer liggen zoals o.a. cyberpesten, cyberseks, groepsdruk, beïnvloeding, fraude, oplichting, grooming en sexting.

Moet je er iets tegen doen? Wat kan je er tegen doen? Het kernwoord tijdens dit college is ‘bewustwording’. Je wordt meegenomen in een weg langs ervaringen, beelden en gegevens. Waarbij je als ouder/ verzorger aan het denken wordt gezet en je bewust wordt van de gevaren en de meerwaarde van de moderne media én je eigen aandeel daarin.

3. Motivatie

Mark Ackermans, hij rondde in 2016 zijn studie sport- en prestatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam af en werkt momenteel als adviseur bij B&T, een onderwijsadviesbureau in Amsterdam.

Als ouder van een studerende puber zult u vaak ervaren dat uw kind weinig of niet gemotiveerd is om tijd of moeite te investeren in het maken en leren van huiswerk. Eind mei 2016  bleek uit een rapport van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, zelfs dat nergens ter wereld scholieren zo ongemotiveerd zijn als in Nederland. Motivatie om te leren is in grote mate van invloed op de behaalde studieresultaten van onze leerlingen. In een lezing gaat sport- en prestatiepsycholoog Mark Ackermans in op dit probleem, creëert hij bewustwording en geeft hij manieren waarop docenten en ouders invloed kunnen uitoefenen op de motivatie van leerlingen. Hij zal in zijn lezing onder andere antwoorden geven op de volgende vragen: Wat betekent de term motivatie eigenlijk? Op welke manieren kun je gemotiveerd zijn voor een activiteit? Welke effecten hebben het uitspreken van verwachtingen door ouders en docenten en het geven van feedback op het studieproces op de motivatie tot leren van uw kind?

4. In balans met mijn kind

Rina Hermans-Penners, leerkracht basisschool en therapeut RHP Natura

Deze workshop is een kennismaking met de typologie van de vier temperamenten. De typologie van de vier temperamenten (leider, volger, denker, doener) is een ideaal hulpmiddel om bij de opvoeding en/of lesgeven in te schakelen.

Als men het temperament van het kind kan lezen en begrijpen, kan men het kind beter en doelgerichter begeleiden zowel in de opvoeding als in zijn leerontwikkeling.

De ontdekking van uw eigen temperament en dat van uw kind opent nieuwe mogelijkheden en kansen. Hij/zij kan dan met zijn eigen aangeboren temperament zijn kwaliteiten en talenten uitbreiden tot de mogelijkheden die zijn opgeslagen. Inzicht in de temperamentenleer kan ervoor zorgen dat iedere opvoeder het beste uit zichzelf haalt en daardoor ook het beste uit de kinderen. Met andere woorden: in balans meer kans!

De ouderraad en de leerlingbegeleiding denken met deze onderwerpen aan te sluiten bij de vraag van veel ouders. In voorgaande jaren was de belangstelling zeer groot. Wij hopen ook nu weer op een grote opkomst!

Wij willen u vragen u op te geven voor twee van de vier workshops.

U kunt zich aanmelden via de volgende site: https://tinyurl.com/ycqo2uol

Graag laten weten vóór 5 december !

Met vriendelijke groet,

Ouderraad en Leerlingbegeleiding van het Broeklandcollege